Klubunk H0 méretarányú modulterepasztala.
Alapterület igénye 12*14 méter. A modult rendszer egészét egy két vágányú fővonal uralja. A fővonali szakaszok teljesen autómatizált üzemben működnek. Itt a szerelvények térközbiztosításos rendszerben követik egymást. A három forduló modulban két vágányú rejtett állomást alakítottunk ki. Az autómata rendszer előnye a folyamatos vonatforgalomban keresendő, ráadásul a kétvágányú kivtelnek köszönhetően a nézők előtt szinte folyamatosan mozog egy-egy vonat. Kézi beavatkozásra a fővonalon az állomáson van lehetőségünk. Itt akár szerelvény, akár mozdonycsere lehetséges. Kézi játékra a mozdonyudvar területén valamint a hozzá kapcsolódó pályafenntartási telepen van lehetőség. Állomásunk a szabvány csatlakozó felületen át képes vasútüzemet lebonyolítani bármely más klub modulterepasztalával. Az asztal felépítését tekintve 3-4 elemből álló csoportokra bontható, ezeket a csoportokat fölcseréleve elvileg más formában is felépíthető az asztalrendszer. Az asztalrendszer valamennyi kapcsolópultja vágányút állításosra lett kiépítve. A járművek üzemeltetése analóg, a mozdonyudvar rész átkapcsolható digitális üzeműre is. Későbbiekben szeretnénk az egész modul rendszert digitális üzeműre átépíteni.
A terepasztal üzemeltetéséhez alapvetően három fő szükséges. Az állomást kiszolgáló feladata, szerelvénycsere, jármű illetve szerelvényküldés a mozdonyudvarba valamint a pályafenntartási telepre, másik klub asztalával történő kapcsolattartás, onnan szerelvények fogadása és küldése. Az ő feladata az egész autómata rendszer kezelése is. A mozdonyudvar kezeléséhez és a pályafenntartési telep kezeléséhez egy-egy fő szükséges.
A biztonságos üzemeltetéshez, az esetleges hibák (szétakadás, siklás, elakadás) gyors elhárításához azonban elengedhetetlen további három fő.
Az asztalok kialakítása: a régebben készült elemek szerkezete fenyőlécekből és rétegelt lemezből lett kialakítva. Tapasztalatunk alapján ezek a modulok az idő múlásával folyamatosan deformálódtak, vetemedtek. Ezért kellett újjáépítenünk a mozdonyudvar csatlakozó felületeit is. Az újabb elemeket OSB lapokból állítjuk össze. Ezek lényegesen könnyebb szerkezetet biztosítanak, ráadásul jóval olcsóbbak is, és nem vetemednek. A korábban, elsősorban 1998 és 2001 között épült elemek alpesi, német-osztrák jellegű. Ennek oka az akkoriban még igen csak szűkös magyar járműparkban keresendő.Az elemek teljesen a fantázia szüleményei, ugyanakkor a fő hangsulyt a rendkívül igényes, aprólékos kialakítás kapta. Igyekeztünk mindent úgy kivitelezni, ahogyan az a valóságban is megfigyelhető lenne. Újabb moduljainkat már magyar jellegűre tervezzük. Magyar jellegű épületeket vasúti műtárgyakat, jelzőket, kiegészítőket, hazai jellegű növényzetet alakítunk ki rajtuk. Ez utóbbi oka a magyar modellek választékának jelentős bővülésében keresendő. Vágányzatul a Roco 2,5 mm sínkorona magasságú vágányát választottuk. Az épületek nagy része gyári kettekből lett összeépítve. A műtárgyak, alagútbejárók, hidak, támfalak többsége azonban saját készítésű. A terep kialakítását is gyári anyagok felhasználásával végezzük, némiképpen feltuningolva saját ötleteinkkel, természetes anyagokkal.
A képre kattintva nagyobban is megtekinthető.
Fremo H0-Europa szabvány szerint készült modulok:
A 2007. szeptemberében Ausztriában megrendezett Vasútmodell Napok Unterrohr rendezvény után elhatároztuk, hogy jövőbeni moduljainkat a Fremo szabvány előírásai szerint fogjuk elkészíteni. Így lehetőségünk van mind hazai, mind külfüldi rendezvényeken a modullal résztvenni. Első munkánk Kőszeg vasútállomás elkészítése volt. Az állomáshoz azóta több nyíltvonali modul is készült. A készítés fázisairól képeket az építés menüpont alatt lehet megnézni.
Az állomás többféle változatban is felépíthető, lehetőség van fejállomásként, vagy átmenő állomásként is felépíteni. A készített bejárati jelző, előjelző és földkúpos moduok tetszés szerinti helyre beépíthetőek.
A jelenleg készen lévő, tereppel rendelkező Fremo H0-Europa szabvány szerint készült moduljaink rajzai.
|